Матеріали до уроків
Головна » 2015 Березень 10 » Відмінювання займенників21:10 Відмінювання займенників | ||
Мета: розвивати навички розпізнавання, правильного відмінювання та вживання названих займенників; розвивати зв’язне мовлення, творчість, збагачувати словниковий запас учнів, виробляти вміння доводити правильність думки; залучати учнів до планування навчальної діяльності; виховувати любов до Батьківщини. Обладнання: Рідна мова: підручник для 6 класу / М. І. Пентилюк, І. В. Гайдаєнко, А. І. Ляшукевич, С. А. Омельчук (К. : Освіта, 2006); опорні схеми «Відмінювання присвійних займенників», «Відмінювання вказівних займенників», «Відмінювання означальних займенників», картки, записи на дошці. Тип уроку: комбінований урок. Методи і прийоми: репродуктивна та узагальнювальна бесіда, робота з опорною схемою, метод вправ, творчі диференційовані завдання, словникова робота. Культурознавча змістова лінія уроку: «Моя Батьківщина». Епіграф до уроку: Можна все на світі вибирати, сину, Вибрати не можна тільки Батьківщину. В. Симоненко ХІД УРОКУ I. ЕТАП ОРІЄНТАЦІЇ — Любі діти! Як ви почуваєтеся? Який у вас сьогодні настрій? Хвилюєтесь? Трішки! Адже в наш клас сьогодні завітали люди щирі. Не хвилюйтесь! Краще привітайте в добрий час гостей посмішкою й миром! А тепер за парту всі сідайте рівно й до роботи візьмемось сумлінно. До занять ви приготувалися. Тож почнемо робочий день та продовжимо працювати над вели- ким розділом мовознавчої науки — морфологією. Запишіть, будь ласка, число. На полях зробіть позначку свого настрою. II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Займенник у системі частин мови посідає особливе місце. А тема нашого уроку «Присвійні, вказівні, означальні займенники, їх відмінювання». Сформулювати мету заняття до снаги кожному із нас. Адже подібне формулювання ми мали на попередньому уроці. Давайте, дивлячись на тему уроку, скористуємося формулою «Сьогоднішній уроку навчить мене ...» й оголосимо мету заняття, передаючи одне одному уявний «мікрофон», за який правитиме ця ручка. Відповіді учнів. А тепер я прикріплю аркуш із конкретнішими очікуваними результатами. — А навіщо нам потрібні знання цієї теми? Відповіді учнів. — Добре. Ці знання і вміння потрібні для поліпшення усного і письмового мовлення, формування відповідних орфографічних навичок. III. ЕТАП ПРОЕКТУВАННЯ — Зараз складемо план уроку. Ви мені допоможете? Із чого завжди починаємо роботу? План уроку I. Організація учнівського колективу. II. Створення психологічного настрою. III. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності IV. Актуалізація опорних знань. 1. Перевірка домашнього завдання. 2. Фронтальна бесіда. 3. Виконання вправи на закріплення та поглиблення знань. 4. Лінгвістична гра. V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу. 1. Словникова робота. 2. Спостереження над мовним матеріалом. 3. Робота з підручником. 4. Виконання вправ на застосування набутих знань. 5. Розвиток зв’язного мовлення. VI. Підсумок уроку. VII. Домашнє завдання. IV. ЕТАП ОРГАНІЗАЦІЇ ВИКОНАННЯ ПЛАНУ ДІЯЛЬНОСТІ 1. Актуалізація опорних знань А) Перевірка виконання домашнього завдання Б) Фронтальне опитування
В) Виконання вправи на закріплення та поглиблення знань Знай, що в житті є деякі речі, які ні з чим не можна порівняти й зіставити. Це рідний край, наша Вітчизна. Без будь-кого з нас Батьківщина може обійтися, але будь-хто без Батьківщини — ніщо (За В. Сухомлинським). Коли не зможу я нічим рідній вітчизні прислужитися, намагатимусь ніколи ні в чому не шкодити (Г. Сковорода). — Виписати займенники з речень. Визначити, до яких розрядів вони належать. Пояснити правопис неозначених і заперечних займенників. Як розпізнати у складному реченні займенник «що» і однозвучний з ним сполучник? (Сполучне слово «що» можна замінити займенником «який».) Г) Лінгвістична гра Гру проводять з метою мобілізації уваги учнів, активізації їх мислення.
— Молодці! Приємно, що всі активно включилися в гру. Продовжуємо! 2. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу — Запишіть у зошитах тему уроку «Присвійні, вказівні, означальні займенники, їх відмінювання». Завдання Записати речення, підкреслити займенники, визначити їх розряд за значенням. Немає іншої благороднішої хвороби, ніж та, що є ностальгією за своєю рідною Батьківщиною (О. Олесь). — Прочитайте ще раз речення. Діти, чи всі слова зрозумілі? А) Словникова робота Ностальгія — 1) хвороблива туга за Батьківщиною; 2) туга за минулим, за пережитим.
Б) Спостереження над мовним матеріалом. — Виділіть закінчення у словосполученні «своєю рідною Батьківщиною». (Провідміняти біля дошки.) На основі спостереження скажіть, як відмінюються такі займенники. (Як прикметники за родами, числами й відмінками) В) Робота з підручником 1) Переконайтесь у правильності своїх міркувань, прочитавши теоретичний матеріал на с. 246–247. 2) Проаналізуйте таблицю відмінювання присвійних займенників; за поданим зразком словосполучення «наш український народ» провідміняйте усно. 3) Робота в парах. Кожен із вас отримав картку.
— Будь ласка, порівняйте ті словосполучення. Поставте питання до займенників, визначте їх розряд. Зробіть висновок. (Ознайомитися із завданням, записати в зошит, поставити питання, визначити розряд. За сигналом учителя учні повертаються обличчям одне до одного й висловлюються вголос (спершу I варіант (30 с), а потім — II варіант (30 с).) Отже, опрацьовуючи відмінювання присвійних займенників, пам’ятайте, що при іменнику особові займенники: його, її, їх у формі родового відмінку набувають присвійного значення. Присвійні займенники, на відміну від особових, ніколи не мають приставного «н». Розгляньте таблицю відмінювання вказівних займенників (с. 246) Провідміняйте займенник «стільки» (письмово). Г) Виконання вправ на застосування здобутих знань Робота з картками — Прочитайте завдання, випишіть займенники, які щойно вивчили та визначте їх морфологічні ознаки. І Приснилось, що я вернувсь додому ... Іду, дивлюсь: мій край, моя земля, Сміються в сонці золотому Річки, і села, і поля. Ось-ось прийду до хатоньки моєї, Де мати жде мене й не жде. Я скрикну: «Матінко!» до неї, Вона на груди упаде. (О. Олесь) II Дай дожити, подивитись, О Боже мій милий! На лани тії зелені І тії могили. А не даси, то донеси На мою країну Мої сльози: бо я, Боже! Я за неї гину! (Т. Шевченко) 3. Творча робота — Діти! Щодня ви дорослішаєте, дізнаєтесь дедалі більше нового. Вірю, що ви станете справжніми патріотами своєї Батьківщини, її славних традицій, історії та рідної мови. Можливо, ви — майбутні поети й прозаїки. Тож і завдання вам різнорівневе. Тема — «Що означає любити Батьківщину?»:
Чи вдалося вам скласти вірші? Молодці! Із завданням впоралися. V. ЕТАП КОНТРОЛЬНО-ОЦІНИЙ
Працювали всі добре. Молодці! Дякую вам, діти, за допомогу. Залишайтесь такими ж щирими, а серця ваші хай ніколи не черствіють. Мир і злагоди вам і вашим сім’ям! Оголошують оцінки за урок. VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ § 43.
| ||
|
Всього коментарів: 0 | |