Головне – вірити в себе. Думка оточуючих змінюється щодня.
Початок навчання дитини в першому класі – складний і відповідальний етап у її житті, адже відбувається дуже багато змін. Це не тільки нові умови життя та діяльності, а й нові контакти, нові стосунки, нові обов’язки. Це період новизни та стресових ситуацій. Тому, для успішної адаптації дітей до школи дуже важливу роль відіграють батьки та вчителі, які працюють з першокласниками.
Поради батькам:
- Не обговорюйте при дитині проблеми її поведінки. Вона може вважати, що конфлікти неминучі і продовжувати провокувати їх.
- Розширюйте й збагачуйте навички спілкування з дорослими та однолітками, учіть враховувати оцінки й думки інших людей для формування власних поглядів.
- У режимі дня кожної дитини мають бути постійні обов’язки, закріплені за нею на тривалий час. Дитина, яка вміє працювати вдома, легше долучається до навчальної діяльності.
- Старання дитини обов’язково мають бути визнаними. Позитивна оцінка й добре, тепле ставлення необхідні дитині для гарного самопочуття, формування в неї такої важливої риси, як упевненість у собі та своїх можливостях.
- Дозволяйте дитині виявляти самостійність, заохочуйте найменші її вияви.
- Не критикуйте дитину при свідках.
- Сприяйте розширенню її інтересів.
- Аргументуйте свої заборони та вимоги: діти чутливі до несправедливості, яка є в більшості вимог.
- Намагайтеся дивитися на світ очима дитини. Будьте щирими в спілкуванні з нею, цікавтеся її інтересами.
- Підтримуйте в дитині її бажання бути школярем. Ваше серйозне ставлення до шкільних проблем, досягнень, а можливо й ускладнень допоможуть першокласникові підтвердити значущість його нового становища та діяльності.
- Обговоріть з дитиною ті правила і норми , з якими вона зустрілася у школі. Обґрунтуйте їх необхідність.
- Якщо вас щось тривожить у поведінці дитини, не соромтесь звернутись до шкільного психолога.
Пам’ятка батькам першокласника:
Все виховання тримається на одному слові: люби. Де любов, там і подяка, там довіра, там найкращі людські риси – люби.
С. Соловейчик
Поради вчителям:
- Враховуйте вікові особливості першокласників: рухову активність, переважання ігрового типу діяльності, недостатню сформованість вольової регуляції.
- Порівнюйте роботу учня лише з його попередніми роботами, а не з роботами інших.
- Зменшуйте кількість заперечних слів та речень. Краще замінити їх на ствердні та позитивно спрямовані.
- Уникайте критики учня при свідках, а також вживання слів «завжди», «ніколи».
- Хваліть учня за найменші досягнення.
- Створюйте ситуацію успіху.
- Дозволяйте учневі самостійно оцінювати свою поведінку та її наслідки.
- Давайте учням можливість виплескувати свою енергію (фізкультхвилинки, ігри на перервах).
- Не наполягайте на відповідях біля дошки тих дітей, які виявляють тривожність. Краще об’єднуйте їх у групки, що працюватимуть разом.
- Надавайте учням можливість висловлювати свої думки, підкреслюйте цінність почутого.
Асоціативний тест: "Пізнай себе"
Інтерактивна вправа «Розвиваємо уяву»
https://learningapps.org/display?v=pvxdtjsi320Інтерактивна вправа «Згрупуй емоції на позитивні та негативні»
Самовизначення особистості
Хто Я? Яке Я місце займаю у світі? Що Я можу? Чого Я хочу? – це питання, над якими людина замислюється, починаючи з підліткового віку.
Що ж таке самовизначення особистості?
Самовизначення особистості - це свідомий самостійний вибір людиною життєвого шляху і позицій, яких він дотримується в різних ситуаціях.
Вибір цінностей, моральних норм, професії, релігії, умов життя. В процесі ми відповідаємо собі на два питання: "Ким бути?" і "Яким бути?".
Самовизначення особистості обговорюється у всіх гуманітарних науках - психології, філософії, соціології, педагогіці тощо. Дослідників цікавлять різні аспекти вибору.
✔ Соціальне самовизначення - усвідомлена приналежність до соціальних груп і дотримання соціальних норм. Вболівальник «Шахтар» чи «Динамо»? Меломан? Металіст?
✔ Громадянське самовизначення - позиція громадянина своєї країни. Яке моє ставлення до України? Що для неї можу зробити? Чи готовий захищати її незалежність?
✔ Суспільно-політичне самовизначення - прихильність політичним поглядам і партіям. Демократ? Консерватор? Ліберал? Або за повну анархію?
✔ Професійне самовизначення - свідомий вибір професії та справи життя. Хочу бути лікарем? Чи може продавцем-консультантом? А може психологом? Чи приватним підприємцем?
✔ Релігійне самовизначення - прихильність конкретної релігії і ставлення до інших конфесій. Як я ставлюсь до інших конфесій? Чи вмію бути толерантним зі всіма людьми іншої релігії?
✔ Сімейне самовизначення - уявлення про модель сім'ї та відносин в ній. Чи хочу створити сім’ю і народжувати дітей?
✔ Внутрішньогрупове самовизначення - усвідомлення своєї ролі всередині соціальної групи. Яку я роль займаю в даній соціальній групі? Чи є лідером? Маю вплив на інших членів групи?
Самовизначення підлітків
У підлітковому віці питання «самовизначення» є досить актуальними, так як потрібно обирати, що робити після закладу загальної середньої освіти (чи то 9 клас, чи 11), чи здавати ЗНО/ вступні випробування, що обрати: училище, коледж, технікум, університет…
Самовизначення - це найважливіший етап дорослішання.
Прийняття рішення про свій свідомий вибір подальшого навчання/ життя і відповідальність за все, що буде очікувати, при цьому нікого не звинувачуючи, якщо щось пішло не так – це сигнали, що підліток вже визначився і означає готовий до дорослого життя.
Етапи самовизначення підлітка:
І. Усвідомлення себе частиною суспільства, в якому діють соціальні норми, цінності і оцінки.
ІІ. Порівняння себе з іншими і «приміряння» на себе вимоги дійсності.
ІІІ. Оцінювання себе.
IV. Вміння обирати соціальну роль, громадянську позицію, цінності, професію.
Пропоную добірку відеороликів про професійне самовизначення:
- «ТОП-5 професій майбутнього» --https://youtu.be/t0MX_exjq8Q
- «Професії майбутнього" -- https://youtu.be/vcQMEHM4EoM
- «Професії майбутнього" --https://youtu.be/_BX0YunOHck
- «Як обрати професію: Поради від дипломата, бухгалтера, юриста» -- https://youtu.be/fS0QI_hONdA
- «Як обрати професію майбутнього?» Тамара Сухенко -- https://youtu.be/1bpaOg8J_Ug